03040507080909

Runā skatītājs

  • ceturtdiena, 14.07
    Gundega Laiviņa
    Runā un saņem ielūgumu uz HN izrādi!
    Sadaļā "Runā skatītājs" arī šogad mūsu skatītāji, kas nav specializējušies teātra kritikā, rakstīs par festivāla izrādēm. Aicinām arī Tevi publicēt savu viedokli!
Cube-Media
DIBENĀ /
OKT / Viļņas Pilsētas teātris (Viļņa)
Režija Oskars Koršunovs
Autors Maksims Gorkijs
www.okt.lt
  • 8. septembrī 19:00
  • 8. septembrī 21:00
Nacionālā teātra Jaunā zāle
Kronvalda bulvāris 2
1h 15'
Lietuviešu valodā ar tulkojumu latviski
Ls 10; Ls 7 (ar atlaidi)

Oskars Koršunovs (Oskaras Koršunovas, 1969) līdzās Eimuntam Nekrošum ir viens no starptautiski vispazīstamākajiem lietuviešu režisoriem, dēvēts par Lietuvas jaunās režijas zvaigzni un vienu no Eiropas jaunās režijas līderiem. 2006. gadā viņš ir saņēmis prestižo Eiropas Jaunās teātra realitātes balvu (kas tika piešķirta arī Alvim Hermanim - 2007. gadā), bet 2010. gadā Maskavā Koršunovam pasniedza Meijerholda balvu, kas iepriekš nonākusi pie tādiem režisoriem kā Kšištofs Varļikovskis, Matiass Langhofs, Kristians Lupa un Atile Vidnanskis.

1993. gadā Oskars Koršunovs pabeidzis Lietuvas Mūzikas akadēmijas teātra režijas kursu ievērojamā lietuviešu režisora Jonas Vaitkus vadībā. Jau studiju laikā uzsāktā iestudējumu triloģija pēc krievu oberuītu Harmsa un Vvedenska darbiem - "Tur būt šeit", "Vecene" un "Sveika, Soņa, Jaunais gads" (1990-1994) - gūst ievērību gan Lietuvā, gan starptautiski un piesaka spilgtu režijas rokrakstu. Pirmo izrāžu centrā ir absurdas eksistences pasaule, kurā cilvēku attiecībās dominē automātisms un inerce, bailes un atsvešinājums, tās pārsteidz skatītāju ar vērienīgo inscenējumu un emocionāli iedarbīgo, tomēr atsvešināto, ironisko un grotesko aktierspēli. Turpmāk Koršunovs pievēršas mūsdienu dramaturģijai, tiecoties savā teātrī pētīt un izteikt savas paaudzes izjūtu un viedokli par neatgriezeniskajām laikmeta pārmaiņām sabiedrībā un kultūrā. Top "P.S. Lieta OK" kopā ar Sigitu Paruļski (1997), Bernarda Marijas Koltesa "Roberto Zuko" (1998), Marka Reivenhila "Shopping & Fucking" (1999), Mariusa fon Maienburga "Ugunsseja" (2000), "Parazīti" (2001) un "Aukstais bērns" (2004), brāļu Presņakovu "Spēlējot upuri" (2005) u.c. Līdztekus Koršunovs arī interpretē klasiku - Šekspīra "Sapnis vasaras naktī" (1999), "Romeo u Džuljeta" (2003) un "Hamlets" (2007), Bulgakova "Meistars un Margarita" (2000), Sofokla "Valdnieks Edips" (2002).
Šeit minēti tikai Lietuvas iestudējumi, taču Oskars Koršunovs ir viens no pirmajiem Baltijas režisoriem, kura izrādes kopš 90. gadu vidus piedalās neskaitāmos teātra festivālos Eiropā, Amerikā, Āzijā un Austrālijā un kurš tiek aicināts iestudēt ārzemēs. Viņš daudz strādājis Stokholmas Karaliskajā teātrī, Nacionālajā teātrī Oslo, vairākos Krievijas teātros, bet 2007. gadā ar operas "Spītnieces savaldīšana" iestudējumu Comédie francaise Parīzē izpelnās Francijas valdības Mākslas un literatūras ordeni.

1999. gadā Oskars Koršunovs ar domubiedriem nodibina pats savu teātri, kuru tā arī sauc - "Oskara Koršunova teātris" jeb saīsināti - OKT. 2004. gadā, joprojām bez savām pastāvīgām telpām, OKT kļūst par Viļņas Pilsētas teātri un uzsāk organizēt starptautisku teātra festivālu "Sirenos", kas katru gadu rudenī notiek Viļņā.

Oskara Koršunova teātris ir spilgts un provokatīvs gan saturiski, gan estētiski. Viņš ir vērienīgas teatrālās formas meistars, kas jaušams arī viņa mazās zāles iestudējumos. Izrāde "Dibenā" pēc Maksima Gorkija lugas, kas tapusi un arī publikai tiek spēlēta nelielajā OKT mēģinājumu zālē Viļņas centrā, šķiet, iezīmē jaunu posmu režisora radošajā biogrāfijā, jo tā kardināli atšķiras no visa iepriekš veiktā.